Derfor bør du gjøre god SEO.

Dato

Mens du har hørt at SEO, eller søkemotor optimalisering, er et nyttig og nødvendig digitalt markedsførings verktøy, er du kanskje ikke helt sikker på hva SEO innebærer i denne tiden. Denne veiledningen bryter ned hva SEO er, hvorfor det er viktig, og hvordan du iverksetter beste praksis slik at merkevaren din er mer synlig enn noen gang på nettet.


Hva er SEO?

SEO er praksisen med å øke mengden og kvaliteten på trafikken til nettstedet ditt gjennom organiske søkemotorresultater. En høyere rangering når noen søker etter et begrep i din bransje øker merkevarens synlighet på nettet. Dette gir deg igjen flere muligheter til å konvertere kvalifiserte prospekter til kunder. Når det gjøres riktig, kan SEO hjelpe merkevaren din til å stå over andre som et pålitelig selskap og ytterligere forbedre brukerens opplevelse med merkevaren og nettsiden din. 


SEO

Hvorfor er SEO viktig?

Synlighet og rangeringer

Når du søker etter en tjeneste eller et produkt på nettet, er det mer sannsynlig at brukere velger et av de fem beste forslagene som søkemotoren viser dem. SEO hjelper deg å rangere høyere i søkeresultatene og få mer synlighet på nettet, noe som gjør potensielle kunder mer sannsynlig å klikke over til nettstedet ditt og konvertere. 

Nett trafikk

For å si det enkelt – hvis potensielle kunder ikke finner nettstedet ditt, går salgsmuligheter glipp av. SEO øker den organiske søkemotortrafikken, og øker i sin tur antallet besøkende siden din ser hver dag. Dette korrelerer direkte med en økning i salg – fordi jo flere relevante personer som ser nettstedet ditt, jo mer sannsynlig er det at du selger til dem. 

Troverdig

Jo bedre SEO poeng summen din er, desto høyere vil du vises på søke motorer som Google og Bing. Mens rangering høyere på Google appellerer til alle merker, fordi på økt synlighet, er en annenhånds fordel tilliten du får hos mulige kunder. Brukere har en tendens til å forholde seg til anbefalingene som en søke motor skaper, så å ha en høyere plassering for søkeordene en bruker søker etter vil i sin tur gjøre produktet eller tjenesten din til å stole på i brukerens sinn. 

Brukererfaring

Et godt optimalisert nettsted kommuniserer tydelig hvilket produkt eller tjeneste som tilbys, hvordan du kan få det og svarer på spørsmål rundt det. Ved å tilpasse nettstedet bygget til brukerens opplevelse, kan søkemotorer som Google og Bing enkelt trekke informasjonen de trenger for deretter å videresende til brukerne. Hvis en bruker sliter med å navigere på nettstedet ditt, er sjansen stor for at søkemotorer gjør det også.

SEO seo-eksperten.no

Vekst

Det er ingen tvil om det – SEO er nøkkelen til veksten av merkevaren din. Som vi nevnte ovenfor, jo høyere du rangerer på en søkemotor for en rekke søkeord med høyt volum, desto mer organisk (aka ikke-betalt) nettrafikk vil nettstedet motta. Det er så enkelt.

En nettside som er godt optimalisert har større sannsynlighet for å få flere kunder og selge mer. Det er også mer sannsynlig at folk deler merkevaren din på andre sosiale plattformer som Facebook eller Instagram når de har funnet nettstedet ditt via en søkemotor.


Hva er hovedelementene i søkemotoroptimalisering?

SEO på stedet

SEO på stedet er forbedringene som skal brukes på innholdet på nettstedet ditt for å sikre at det er søkemotorvennlig. Når du optimerer nettsidene dine for søkemotorer, ønsker du å signalisere til søkemotorene nøyaktig hva nettsiden handler om på en rekke måter.

Med SEO på stedet vil du håndtere strukturen til nettstedet ditt, SEO-nøkkelord, interne lenker, bilde-alt-attributter og andre teknikker for å hjelpe søkemotorene med å analysere og vurdere innholdet på nettstedet ditt.

Nøkkelord

Selv om søkeord ikke lenger er den eneste SEO-teknikken som betyr noe, er de fortsatt avgjørende for nettstedets søkemotorrangering. Når vi snakker om søkeord, sikter vi til spesifikke ord og uttrykk som mulige kunder bruker for å finne svar på nettet.

Å velge de riktige søkeordene for nettstedet og innholdet krever grundig undersøkelser, og det er viktig å sikte på det gode stedet med høye volumvurderinger + lav konkurranse. Hos SEO-Eksperten tilbyr vi en grunnleggende SEO-pakke når du bygger nettsteder som bygger på omfattende søkeordundersøkelser for å sikre at språket som brukes på tvers av nettstedet inkluderer søkeord med høyt volum som er relevante for din bransje. 

Innhold

Innholdet du velger å skrive og dele på nettstedet ditt er avgjørende for å nå ut til å engasjere publikum. La oss si at du eide en flislegger bedrift – for å øke din synlighet i den bransjen, publiserer vi en rekke artikler for deg i blogger og skaper lenker og og oppmerksomhet rundt ditt nettsted. Skape relevante og spennende artikler som viser hva du gjør som firma. 

Så når en lokal bruker søker etter et spørsmål angående en type baderom og flis legging, dukker artikkelen din opp. Dette lar deg starte en samtale med en mulig kunde ved å gi dem verdifull informasjon som de aktivt søker etter. Og når de er klare til å kjøpe sitt nye baderom med dine fliser, hvem vil være den første til å tenke på? Du. Innholdet ditt skal være lærerikt, engasjerende og delbart.


Lokal SEO

Hvis du eier en lokal virksomhet som kun betjener Austin-området, er ikke nettstedet ditt rangert i andre byer. Søkemotorer trekker brukerens plassering for å komme med forslag som er innenfor et visst område, slik at de kan ta en rask beslutning i stedet for å sortere gjennom virksomheter som ikke er i nærheten av på det tidspunktet. Så hvis noen ønsket å finne den beste sushien i byen, ville de gjort et raskt google-søk, bla gjennom de beste resultatene rundt dem og ta en avgjørelse. Noe som betyr at hvis virksomheten din ikke viser seg som et toppresultat når den bør inkluderes, er sjansen stor for at de tar virksomheten andre steder. 

Måter å forbedre din lokale SEO inkluderer å bruke lokale søkeord, gjøre krav på katalogoppføringene dine og lage sider for bedriftene dine på plattformer som Google My Business og Google Maps.


Local SEO

Off-site SEO

Teknikker for off-site søkemotoroptimalisering innebærer innsats gjort på nettsteder utenfor din egen for å øke din egen rangering. Nøkkelelementet til off-site SEO er koblingsbygging eller “tilbakekoblinger”, som er et forsøk på å få andre anerkjente nettsteder med høy trafikk tilbake til nettstedet ditt.

Tilbakekoblinger er et signal om tillit til søkemotorer, og de kan spille en stor rolle i din rangering. Sørg for at koblingene kommer fra kjente og pålitelige nettsteder, og rangeringen din vil bli positivt påvirket. Ikke prøv å lure søkemotoren til å gjenkjenne dårlige koblinger ved å bruke “black hat”-taktikker , for mer sannsynlig enn ikke vil du bli straffet og mulig utestengt fra søkemotorer.


Etter å ha oversikt over hva søkemotoroptimalisering er, hvorfor det er viktig og hvordan det gjennomføres – husk at SEO bør behandles som en positiv praksis med langsiktige fordeler, ikke en eksakt vitenskap med umiddelbare resultater. Rangeringene dine avhenger i stor grad av hvem du konkurrerer med, inkludert størrelsen på selskapet, år i virksomhet og deres egen SEO-innsats på og utenfor nettstedet.

Å forbedre din digitale tilstedeværelse er en stadig voksende oppgave, men disse tipsene om hvordan du kan forbedre SEO-en din bør hjelpe deg å få ballen til å rulle. Hvis du har spørsmål eller ønsker å bygge et kraftig digitalt økosystem for merkevaren din, tar vi gjerne en prat! 

Flere artikler